Na přelomu září a října 2025 se uskuteční volby do Poslanecké sněmovny. Bezpeč-nost bude dozajista volebním tématem mnoha stran a hnutí. Jak to vypadá s do-mácí bezpečností? Na toto téma vyšel 10.3. v Security magazínu zajímavý člá-nek. V něm Jaromír Průša z Asset Pro-tection Agency konstatuje, že má-li ČR zůstat bezpečnou zemí, vnitřní bezpečnost se musí stát tématem.
Média i politici se předhánějí v názorech na geopolitickou bezpečnostní situaci, válku na Ukrajině, blízkovýchodní kon-flikt, převzetí moci v Sýrii, výstupy prezi-denta USA Donalda Trumpa atp. Téma vnitřní bezpečnosti události na meziná-rodní politické scéně odsouvají na druhou kolej. Bezpečnost vnější i vnitřní jsou ale spojené nádoby a žádoucí náprava stavu v oblasti obranyschopnosti státu by nemě-la proběhnout na úkor pozornosti věno-vané domácím tématům.
Jako stát budeme čelit „Merzovu kla-divu“, kdy se v Německu debatuje o ná-vrhu „zákona o přílivu“ (Zustromgesetz), který připravil za CDU Friedrich Merz. Jeho návrh zahrnuje přísnější opatření proti nelegální migraci, například mož-nost odmítnout migranty. Bez ohledu na faktický vývoj tohoto tématu v ně-meckém legislativním procesu a jeho vý-sledek jde o tendenci, která nepochybně německou společností rezonuje a bude re-zonovat, a nejen svou geografickou blíz-kostí nevyhnutelně ovlivňovat také Čes-kou republiku, která na to musí reagovat.
Další velmi důležitou a s mezinárodní si-tuací úzce související otázkou je, jak se Česká republika připravuje a vyrovná s přílivem „válečných veteránů“ z Ukra-jiny? Kdy kromě této oblasti vzniká další reálné nebezpečí, že tito muži zasažení válečným konfliktem, budou řešit své běžné problémy jiným stylem, agresiv-nějším, bojovným. S tím souvisí problém nelegálních zbraní. Jak zamezíme vyzbro-jování se organizovaného zločinu zbraně-mi z Ukrajiny, které jsou a budou na čer-ném trhu?
Jak se nový ministr vnitra vyrovná s prob-lémy policistů? Policejní sbor je podle odborů v nejhorším stavu za posledních 20 let. Lidé chybí, zato byrokracie přibý-vá.
A nabízí se celá řada dalších konkrétních oblastí, kterým se dnes věnuje spíše úzký okruh odborníků.
Klíčové statistiky:
Ukazatel | ČR | Průměr EU | Nejhorší země EU |
Index kriminality | 22/100 | 34/100 | Švédsko (68/100) |
Násilné trestné činy | 1,2/1000 | 1,8/1000 | Francie (2,5/1000) |
Vraždy | 0,6/100k | 1,1/100k | Lotyšsko (3,2/100k) |
Krádeže aut | 1,4/1000 | 2,9/1000 | Řecko (5,7/1000) |
Pozn.: Index 0-100 (čím nižší, tím bezpečnější), indexy vztažené na počty obyvatel (100, 1000, 100 000)
Zdroj: Eurostat, 2024
Uvedené údaje jsou dostupné ve veřejných výroč-ních zprávách Ministerstva vnitra ČR a Policie ČR.
Zdroje: Policie České republiky. Výroční zpráva 2023; Eurostat. Crime and criminal justice statistics 2024; MV ČR. Statistika trestné činnosti 2023.
Česká republika si i přes současné turbulence udržuje pozici jednoho z nejbezpečnějších států EU. Tento úspěch je o to pozoruhodnější, že česká policie dosahuje lepších výsledků, než země s vyšším počtem policistů na obyvatele.
Tento pozitivní obraz však naráží na rostoucí nedůvěru části veřejnosti, která upozorňuje na systémové problémy policejního sboru. Personální krize, kdy chybí 1 200 policistů, vytváří tlak na zbývající příslušníky sboru. Kritici navíc poukazují na případy nevhodného chování, zneužívání pravomocí a nedostatečnou transparentnost vnitřních kontrolních mechanismů.
Nemocí policie už dávno není „jen“ nepřijímání oznámení nebo vykrucování se z jejich řešení, zneužívání pravomocí apod. V současnosti je nutné k tomu připočítat také nekončící množinu zcela konkrétních případů policejní nezdvořilosti, vulgarity, nepřiměřeného nebo dokonce neoprávněného policejního násilí a brutality, včetně paušálního přikládání pout, usmrcení lidí v důsledku zakleknutí, usmrcení lidí v důsledku použití paralyzéru, obušku či výstřelu, a také případů neadekvátních, ba i nesmyslných policejních honiček s diagnózou „maják místo mozku“, a to vše obvykle v kontextu velice chabých odborných i osobnostních kvalit mnohých policajtů, opojení mocí, pocitu nepostižitelnosti a beztrestnosti. Není samozřejmě možné házet všechny policisty do jednoho pytle.
Klíčové výzvy pro další období se týkají tří oblastí: efektivní integrace migrantů s důrazem na specifické skupiny, jako jsou ukrajinští váleční veteráni, řešení personální krize a posílení mezinárodní spolupráce v boji proti organizovanému zločinu. Neméně důležité je obnovení důvěry veřejnosti, která vyžaduje větší transparentnost a nezávislé mechanismy kontroly.
Česká republika tak stojí před jedinečnou příležitostí – využít své současné dobré pozice k vytvoření komplexního modelu bezpečnosti, který bude kombinovat efektivní represivní složku s preventivními programy a otevřeným dialogem s občany. Volby 2025 by měly být příležitostí k seriózní debatě o této vizi, která přesáhne běžné politické soupeření a zaměří se na dlouhodobě udržitelná řešení.
Autoři: Zbyněk Prousek, Martin Havel
JaSaN je politické hnutí středu se silným sociálním zaměřením. Hnutí Jasný Signál Nezávislých (zkratka JaSaN) podporuje rozvoj domácího průmyslu, zemědělství a ekologie na základě zdravého rozumu s cílem výrazně snížit v ČR emise škodlivých látek. Cíle jako „Green Deal“ Hnutí odmítá, protože jsou založeny na základě nepravdivých argumentů. Jejich prosazování vede k devastaci životního prostředí a životní úrovně obyvatel. Hnutí se řídí heslem prezidenta Masaryka, že politika by měla sloužit vlasti, ne vlastnímu prospěchu politiků.
Hnutí se liší od všech politických stran a hnutí, tvoří se odspodu obyčejnými lidmi. Členy vedení Hnutí jsou nezávislí odborníci, kteří za svoji činnost nejsou placeni. Zvolení poslanci a zastupitelé respektují odborné programy Hnutí a na základě principu přímé demokracie jsou odvolatelní. Více informací viz https://jasan-nezavisli.cz.
Tento zpravodaj je určen pro zájemce o dění okolo nás. Pokud Vás zprávy zaujaly, pošlete je svým přátelům a známým, které by to mohlo zajímat. Pro přihlášení k odběru novinek, ale stejně tak pro odhlášení ze seznamu přímého zasílání, nám napište na e-mail: info@jasan-nezavisli.cz.
Komentáře k článku